Thursday, August 22, 2013

Salah satu punca KEGAGALAN - "Tak nak buat"


masa aku menulis untuk 
boring? bosan? tidak tahu nak buat apa? 1 + 9 cara untuk guna masa dengan sebaiknya
http://knowledge-is-unlimited.blogspot.com/2013/08/boring-bosan-tidak-tahu-nak-buat-apa-1.html

aku terbaca Kata Kata Mutiara Thomas Alva Edison (1847-1931)
"Kelemahan terbesar terletak pada putus asa. Cara yang paling pasti untuk berjaya adalah selalu mencubanya satu kali lagi" 
"Hanya kerana sesuatu tidak berjalan seperti yang anda rancang, tidak bererti bahawa ianya sia-sia"

sbnrnya klau kita dh plan dan cuba buat tetapi benda tu x menjadi, kita bukan gagal sbb kita dah rancang dan cuba buat.. Allah lebih mengetahui sesuatu yang lebih baik untuk kita..
Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal dia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.
( Ayat 216 : Surah Al-Baqarah ) 

contoh 
"aku dah basuh baju, masa nk sidai tiba2 mak aku panggil minta tolong buat benda lain, so terpaksa laa aku sidai lambat sikit"
mungkin Allah x izin sidai awal2, nk elak sesuatu x elok berlaku..

sebenarnya ada byk ujian Allah dalam hidup dan sbnrnya Allah nk beri rahmat melalui ujian tu tapi mula timbul hasutan syaitan yang membuat rasa malas wujud dan mula wujud pelbagai alasan.. last2, sbnrnya boleh buat cuma malas buat.. dan akhirnya x buat pun apa2..

so.. cara terbaik adalah..
1. rancang
2. buat
3. redha dan buat dengan lebih baik lagi

"aku akan gagal apabila aku sendiri yang tak buat"

wallahualam..

No comments:

Post a Comment